Adverteren op Facebook en Instagram (dropshipping)
Facebook Advertising is tegenwoordig een zeer populaire methode voor (online) ondernemers om hun doelgroep te bereiken en sales te genereren. Duizenden bedrijven adverteren via het platform dat tevens gekoppeld is aan Instagram. Je advertenties zullen dus zowel op Facebook als op Instagram te zien zijn, als je dat hebt ingesteld. Maar waar moet je beginnen en hoe worden deze advertenties winstgevend?
Om te beginnen zijn er een paar basisbenodigdheden om op de juiste manier je campagnes op te zetten.
Facebook checklist:
-
Maak een advertentieaccount en een bedrijfspagina aan.
-
Zorg dat je een verzorgde, gemakkelijke en betrouwbare landingspagina (ofwel website) hebt.
-
Installeer de Facebook-pixel op jouw website. Deze zal er uiteindelijk voor zorgen dat alles wat een advertentie oplevert, goed geregistreerd wordt en dat deze registraties waardevol worden om je doelgroep beter te leren kennen.
-
Bepaal je doelstelling. Wat wil je bereiken met de advertenties? Wil je naamsbekendheid of wil je je richten op conversies? Bepaal dit voordat je begint, zodat je weet welke Facebook doelstelling je nodig hebt om de juiste campagne op te zetten.
-
Bepaal wat je aan advertenties kan uitgeven, en wat er vervolgens binnen moet komen om break-even te draaien.
Het opstellen van je eerste campagne
Vervolgens kun je beginnen met het opstellen van jouw eerste campagne. Onze tip: testen. testen. testen. Er zijn veel verschillende manieren om te testen. In deze blog hebben we het vooral over het testen tussen doelgroepen in Facebook.
Stel verschillende doelgroepen op binnen jouw campagne op basis van demografische gegevens, geografische gegevens, interesses, gedrag en meer (gebruik hier ook pixeldata voor!). Geef ze allemaal hetzelfde budget per dag. Na een paar dagen is vaak al te zien welke doelgroepen het best presteren binnen jouw campagne. Op dat punt kun je je advertenties al gaan opschalen. Er zijn over het algemeen twee manieren om op te schalen: horizontaal en verticaal.
Horizontaal advertenties opschalen
De naam zegt het al: je schaalt je advertenties op in de breedte. Je test steeds meer doelgroepen en je verkrijgt uiteindelijk een hoop inzichten over doelgroepen die waardevol kunnen zijn voor jouw onderneming. De minder waardevolle doelgroepen zet je vervolgens op inactief, waarbij je het dagelijkse budget van deze minder waardevolle doelgroepen verplaatst naar de doelgroepen die wél waardevol zijn. Vanaf dan ga je verticaal opschalen.
Verticaal advertenties opschalen
Verticaal opschalen houdt eigenlijk in dat je het budget verhoogt van je meest winstgevende en waardevolle advertentie(set)s. In de fase van het horizontaal opschalen ben je er achter gekomen welke doelgroepen de beste resultaten opleveren voor je onderneming. Vervolgens ga je kijken in hoeverre je het dagelijkse budget dat je uitgeeft aan deze doelgroepen, kunt gaan verhogen. Doe dit stapsgewijs (maximaal met 20-30% per week) en bekijk met welk ingesteld budget jij optimale resultaten kunt behalen.
Denk out-of-the-box
Herhaal deze methode op regelmatige basis om steeds weer tot nieuwe inzichten te komen. Durf out-of-the-box te denken en doe vooral een hoop onderzoek op internet. Heb jij de juiste doelgroepen te pakken? Test dan verschillend advertentiemateriaal (video's of foto's, een carrousel, enzovoort) om te kijken wat voor jullie het beste werkt. Succes!