Conversies, als online ondernemer kan je niet zonder. Conversies zorgen voor data, omzet en (als het goed is) winst. Maar hoe verhoog je het conversieratio op jouw website? Hoe kun je je conversieratio optimaliseren en wat zijn absolute conversiekillers? Je leest het in onze blog.
Breng je customer journey in kaart
Het in kaart brengen van de customer journey zorgt er voor dat je jouw doelgroep beter leert kennen. De customer journey is de klantreis vanaf het moment dat een (potentiële) klant een behoefte aan een product (onbewust) ontdekt, tot het moment dat hij of zij het product in huis heeft. Ook de nazorg richting jouw klant is een belangrijk onderdeel binnen de journey, om herhaalaankopen te stimuleren.
Door deze customer journey in kaart te brengen weet je precies hoe de klant bij jouw product komt, welke stappen hij of zij moet doorlopen om het product te vinden, aan te schaffen en uiteindelijk te gebruiken.
Breng de pijnpunten binnen deze customer journey in kaart. Is je website goed vindbaar? Zijn je online advertenties relevant en heb je veel verkeer, maar weinig sales? Zo ja, bekijk dan waar de pijnpunten liggen op jouw website of landingspagina. Waar haken de mensen af? Zijn jouw producten lastig te vinden op jouw webshop? Of haken veel mensen juist af in het winkelwagentje? Hier enkele tips.
#1 Testen. Testen. Testen.
Door middel van testen verkrijg je als online ondernemer inzichten in het gedrag van je websitebezoeker. Test bijvoorbeeld verschillende (subtiele) pop-ups op jouw website. Test de navigatie tussen categorieën op je website. Test binnen e-mailmarketing en advertenties. Test met verschillende aanbiedingen op je homepage. Testen. Testen. Testen. Zorg dat je altijd minimaal twee variaties test, om duidelijk het verschil in gedrag en respons op je test te kunnen waarnemen.
#2 Zorg voor een effectieve zoekfunctie op jouw webshop.
Een absolute conversiekiller is het niet kunnen vinden van de producten die de klant zoekt. Zorg dus altijd dat de zoekfunctie op jouw webshop effectief is en dat deze zoekfunctie je klant verder helpt tijdens de zoektocht naar een product.
#3 Communiceer duidelijk over je levertijden en verzendkosten.
Levertijden en verzendkosten zijn zeer belangrijk voor de hedendaagse consument. Test verschillende varianten om verzendkosten aan te duiden. Hoe hoog is mijn conversieratio als ik gratis verzending implementeer, vergeleken met mijn conversieratio als ik wel verzendkosten reken? Dit soort inzichten en testen kunnen erg interessant zijn voor online ondernemers.
#4 Personaliseer je communicatie
Gebruik gedragsdata op jouw website (bijvoorbeeld d.m.v. de Facebook Pixel) om je communicatie te personaliseren. Gebruik retargeting en adverteer met een boodschap die relevant is voor de pagina (denk aan een product of categorie) die zij op jouw website bekeken hebben. Door in te spelen op de interesses en het gedrag van je websitebezoeker, kun je je conversieratio verhogen.
Heeft jouw klant al zijn gegevens ingevuld, maar uiteindelijk toch niks aangeschaft? Probeer ze bijvoorbeeld te bereiken door middel van een automatische mail met een eenmalige aanbieding, om alsnog hun initiële aankoop af te ronden.
#5 Win het vertrouwen van je (potentiële) klanten.
Er zijn veel factoren die invloed hebben op het vertrouwen dat (potentiële) klanten in jouw webshop hebben. Denk aan een professionele uitstraling op je website, scherpe foto’s, foutloze teksten, een klantenservice met ruime openingstijden, het benoemen van het unieke voordeel van jouw product en het implementeren van een ruime keus aan veilige betaalmethodes. Zorg dat dit allemaal op orde is om het vertrouwen van je potentiële klant te winnen.
Heb je vragen of zoek je hulp bij het starten van jouw online onderneming? Stel het ons gerust via support@gogetters.nl. We helpen je graag!