De laatste jaren is de omzet die webwinkels draaien ontzettend hard gestegen. Veel mensen en bedrijven zien hun kans schoon om een webwinkel te starten, dat als gevolg heeft dat webshops steeds meer concurrentie ervaren. Het is daarom belangrijk dat je als webshop opvalt, dat je je onderscheidt van de concurrent. In deze blog lees je drie praktische tips om je eigen webshop te kunnen onderscheiden van de concurrent.
Creëer een merkbeleving
Creëer een unieke ‘look & feel’ op jouw website. Zorg er voor dat je website logisch ingedeeld is, dat de kleuren en het design passen bij hetgeen dat jij verkoopt. De consument moet makkelijk zijn weg kunnen vinden op jouw website. Jouw potentiële klant moet er op kunnen rekenen dat jij een expert bent in de markt waarin jij je bevindt. Zorg er voor dat de USP’s van jouw webshop altijd te zien zijn voor de bezoeker, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten en waarom ze iets bij jou moeten kopen.
Naast een professionele website is de content die jij gebruikt ontzettend belangrijk, zowel om het vertrouwen van jouw klant te winnen, als bij het creëren van je eigen merk. Tevens helpt kwalitatief goede content ook om jouw website hoger te ranken in Google. Professionele productafbeeldingen, productbeschrijvingen en advertentiemateriaal zijn daarin van essentieel belang. Besteedt daar dus ook tijd aan en pak het zorgvuldig aan.
Enkele inspirerende voorbeelden zijn Douwe Egberts, Mediamarkt een CoolBlue.
Vertel wat je uniek maakt
Veel (startende) webshops gebruiken USP’s (unique selling points), zonder een idee er achter. ‘Het staat goed op je website’ en ‘het creëert vertrouwen’ zijn argumenten die je vaak hoort. Dat is in zekere zin ook zo, maar zijn dit USP’s omdat het moet, of omdat het ook echt Unique Selling Points zijn?
Werk aan je USP’s, zorg dat je jouw belofte aan de klant waar kan maken en kijk of het mogelijk is om jouw USP’s te onderscheiden van de concurrent. Denk bijvoorbeeld aan je klantenservice. Hoe kan je deze onderscheiden van die van de concurrenten? Coolblue is er groot mee geworden.
Los van de USP’s die jij hebt als webshop of als bedrijf, is het ook belangrijk om de voordelen van de producten die jij verkoopt, te benoemen. Benoem aantrekkelijke factoren zoals duurzaamheid, stevigheid, garantie, het retourbeleid, et cetera.
Enkele voorbeelden van krachtige USP’s? Bekijk ze hieronder.
- “You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less or it’s free.” – Domino’s Pizza
- “Find a lower price and we’ll match it.” – Bestbuy.com
- “World’s strongest coffee” – Wish Coffee
De klant is koning (!)
Doe er alles aan om jouw klant tevreden te houden. Jouw klant is koning, echt waar. Ontevreden klanten zorgen voor slechte reviews, veel retourneringen, vervelende opmerkingen bij advertenties en een slecht imago. Daarentegen, zorgen tevreden klanten juist voor mond-tot-mond reclame en goede reviews (die belangrijker zijn dan je denkt).
Naast het goede imago dat je creëert door tevreden klanten te hebben, is de kans groot dat zij een volgende aankoop opnieuw bij jouw webshop doen. Je vergroot hiermee de waarde van de klant, met minimale inspanningen. Een vaste klantenbase heeft enorm veel waarde: het kost je geen (of minder) advertentiebudget, de klanten weten wat ze van jou kunnen verwachten en je kunt bijvoorbeeld loyaliteit gaan belonen.
Daarnaast zorgen deze klanten voor inzichten over jouw doelgroep. Deze data kan je gebruiken om in te spelen op de mogelijke wensen en behoeften van jouw nieuwe (potentiële) klanten. Praat daarom met klanten, weet wat ze willen en voldoe aan wat ze vragen. Dit kan je helpen om verder te groeien.